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Dr. med. Steffen Häfner

Psychotherapeutic medicine specialist


Dr. Steffen Haefner

Personal data sheet
Main areas of interest
Current research projects
Memberships
Publications







address:

Dr. med. Steffen Häfner

Center for Psychotherapy Research
Christian-Belser-Str. 79a
70597 Stuttgart
Germany
Tel.: +49-711-6781-405
Fax: +49-711-6876902
haefner@psyres-stuttgart.de










Personal data sheet








Main areas of interest








Current research projects


Need of mental health service utilization in commuters
Only little research has been done so far on the impact of commuting on physical and mental health as well as possible positive effects. Due to changes in settlement patterns and availability of workplaces the rate of working people forced to commute will increase during the next years. In sum commuters complain more about health problems, especially psychosomatic symptoms, and tend to more absenteeism from work due to illness. Especially long-distance commuting (more than 45 min in one way) seems to be an additional enormous stress factor in the long term. Risk-groups are commuting women, having higher psychological stress-scores, and shift workers reporting higher frequencies of symptoms and higher degrees of impairment. Therefore preventive measures have been demanded but up to now they have not been realized. Neither do we know if commuters are able to benefit from the health care system, especially from psychosocial counselling. Despite a high prevalence of psychic disorders, commuters seem to be a neglected group in the utilization of mental health services.

Need for psychosocial counselling and mental health service utilization in train-commuters
The study done in cooperation with the German railway company Deutsche Bahn AG will include 200 commuters in trains on the relations Stuttgart - Ulm, Stuttgart - Aalen, Stuttgart - Heidelberg, Stuttgart - Mannheim, Stuttgart - Tübingen - Albstadt-Ebingen, Stuttgart - Karlsruhe and Stuttgart - Heilbronn. The aim of the study is the assessment of risk-factors of commuters and if an improvement of the psychosocial situation of commuters is possible. Choice of transportation, time and personal reasons for commuting are assessed by a new questionnaire for commuters developed by the Center for Psychotherapy Research. Moreover, the probands will be given the Outcome Questionnaire (OQ 45.2) and the short version of the Giessen-Subjective Complaints List (GBB-24). Given the acceptance the probands are asked for a personal interview or an interview by phone in order to complete a questionnaire on previous demand for treatment in response to psychic symptoms, a questionnaire on need for psychosocial counselling, the Life Satisfaction Questionnaire (FLZ), the questionnaire for social support (F-SOZU), the Freiburg Personality Inventory (FPI), the IPC-questionnaire on locus of control (a German adaptation of the IPC-scales from Levenson) and the Munich Event List (MEL). For reason of comparison, a randomized sample of 200 non-commuters parallelized for age and gender will be investigated, too. The data collection will take place from January 2001 to December 2001.

Integrated psychosomatic service provision in a department of internal medicine compared with a traditional setting
In order to evaluate the integration of psychosomatic thinking in internal medicine, patient data and treatment schemes of two departments of internal medicine (Medizinische Klinik 2 (Head of department: Prof. Dr. H. Wedler) and Medizinische Klinik 3 (Head of department: Prof. Dr. W. Beischer)) of the Bürgerhospital Stuttgart (www.buergerhospital.de) with and without psychosomatic treatment are compared. Three main questions shall be answered by the study:
  1. In which way is a hospital for internal medicine integrated in the psychosocial health care system of a big city like Stuttgart? (Evaluation of sociodemographic, diagnostic and psychosocial data of all patients within a period of 9 months admitted for inpatient treatment, treatments prior to admission, the way of admission, the treatment on the wards, the treatment after hospitalization and a catamnestic evaluation after 6 months).

  2. Comparison of both hospitals for the patients admitted by emergency.

  3. Cost-effectiveness-analysis of the additional psychodiagnostic and psychotherapeutic measures in the internal department working with integrated psychosomatic service provision.

Furthermore data about sociodemography, admission to the hospital, treatments before admission and work disability days and days in hospital are collected. At admission and discharge somatic and psychosomatic diagnoses according to ICD-10 are assessed and the Impairment Score (IS) (Beeinträchtigungs-Schwere-Score (BSS) nach Schepank) is rated. At admission and for the catamnestic evaluation, patients are given the SCL-90-R-questionnaire. During the study period from June 2000 to March 2001, about 1900 patients were included. The acceptance has been quite good, the refusal rate being below 5%.






Memberships



  1. German Society for Psychotherapeutic Medicine (DGPM), vice-chairman of the association of the state Baden-Württemberg ( DGPM)

  2. Society for Psychotherapy Research (SPR)

  3. German Council for Psychosomatic Medicine (DKPM)

  4. Union Physicians Society for Psychotherapy (AÄGP)

  5. German Balint Society

  6. Institute for psychoanalysis and psychotherapy Heidelberg-Mannheim e.V.

  7. Society for guided affective imagery (AGKB)

  8. Georg Groddeck-Society (GGG)








Publications


1. Häfner, S., Kordy, H., Kächele, H. (2001): Psychosozialer Versorgungsbedarf bei Berufspendlern (Need of mental health service utilization in commuters). Psychother Psychosom med Psychol, 51, 373-376.

2. Häfner, S., Kordy, H., Kächele, H. (2001): Psychosozialer Versorgungsbedarf bei Berufspendlern (Need of mental health service utilization in commuters). Psychother Psychosom med Psychol [Online]. Available http://www.thieme.de/ppmp

3. Häfner, S., Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (2001): Psychosoziale Risiko- und Schutzfaktoren für psychische Störungen: Stand der Forschung. Teil 1: Psychosoziale Risikofaktoren (Psychosocial risk and protective factors for psychogenic disorders. Current state of research. Part 1: Psychosocial risk factors). Psychotherapeut, 46, 373-347.

4. Häfner, S., Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (2001): Psychosoziale Risiko- und Schutzfaktoren für psychische Störungen: Stand der Forschung. Teil 2: Psychosoziale Schutzfaktoren (Psychosocial risk and protective factors for psychogenic disorders. Current state of research. Part 2: Psychosocial protective factors). Psychotherapeut, 46, 403-408.

5. Häfner, S. (2001): Patient mit psychogener Erkrankung: Einweisen - ja oder nein? (Patient Presents with a Psychogenic Problem - Refer to a Psychiatric Hospital or not?). Münchener Medizinische Wochenschrift - Fortschritte der Medizin 143, 887.

6. Häfner, S., Lieberz, K., Hölzer, M., Wöller, W. (2001): Indikationen für die stationäre Psychotherapie: Wann gehört Ihr Patient in die Klinik? (Patient Presents with a Mental Disturbance - Hospitalize - Yes or No?). Münchener Medizinische Wochenschrift - Fortschritte der Medizin 143, 892-895.

7. Ballestrem, C. L. v., Strauß, M., Häfner, S., Kächele, H. (2001): Screening und Versorgung von Müttern mit postpartaler Depression (Screening and service provision for mothers with postnatal depresssion). In: Rohde, A., Riecher-Rössler, A. (Hrsg.): Psychische Erkrankungen bei Frauen. Psychiatrie und Psychosomatik in der Gynäkologie, S. 278-280. Regensburg: S. Roderer Verlag.

8. Ballestrem, C.-L. v., Strauß, M., Häfner, S., Kächele, H. (2001): Ein Modell für das Screening von Müttern mit postpartaler Depression (A model for screening of mothers with postnatal depression). Nervenheilkunde 20, 352-355.

9. Häfner, S. (2001): Psychische Beschwerden bei Schülern der vierten Grundschulklassen (Psychosomatic symptoms of fourth-grade pupils). In: Landeshauptstadt Stuttgart, Referat Soziales, Jugend und Gesundheit, Gesundheitsamt (Hrsg.): Gesundheitsbericht Stuttgart 2000, S. 130-138. Stuttgart.

10. Häfner, S., Lieberz, K., Franz, M., Schepank, H. (2000): Späte Studienabbrecher im Mannheimer Kohortenprojekt zu Häufigkeit und Verlauf psychogener Erkrankungen. Soziodemographische, klinische und psychometrische Befunde (Late probands' refusal to participate in an epidemiological longitudinal field survey - sociodemographic, clinical and psychometric findings of the Mannheim Cohort Project). Schweizer Archiv für Neurologie und Psychiatrie 151, 195-203.

11. Häfner, S. (2000): Anmerkungen zur Geschichte der Zwillingsforschung im Bereich seelischer Erkrankungen (Some remarks on the history of twin research in the field of psychogenic disorders). Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie 46, 109-128.

12. Häfner, S., Franz, M. (2000): Untersuchungen zu Häufigkeit, Verlauf und Ursachen psychogener Erkrankungen. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 11-24. Wien, New York: Springer.

13. Häfner, S. (2000): Praktische Durchführung. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 30-33. Wien, New York: Springer.

14. Häfner, S., Franz, M. (2000): Verwendete Instrumente. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 34-40. Wien, New York: Springer.

15. Häfner, S. (2000): Beschreibung und Vergleich der verschiedenen Untersuchungsstichproben. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 44-53. Wien, New York: Springer.

16. Häfner, S. (2000): Deutlich Beeinträchtigte versus Gesunde - Fallbeispiele. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 79-84. Wien, New York: Springer.

17. Häfner, S. (2000): Zunehmende Dekompensation versus Verbesserung - Fallbeispiele. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 91-98. Wien, New York: Springer.

18. Franz, M., Häfner, S. (2000): Querschnitts- und Verlaufsmodelle. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 102-105. Wien, New York: Springer.

19. Schepank, H., Franz, M., Lieberz, K., Häfner, S. (2000): Zusammenfassung. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 149-157. Wien, New York: Springer.

20. Schepank, H., Franz, M., Lieberz, K., Häfner, S. (2000): Konsequenzen für Prävention und Therapie - ein Ausblick. In: Franz, M., Lieberz, K., Schepank, H. (Hrsg.): Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung, S. 159-162. Wien, New York: Springer.

21. Franz, M., Häfner, S., Lieberz, K., Reister, G., Tress, W. (2000): Der Spontanverlauf psychogener Beeinträchtigung in einer Bevölkerungsstichprobe über 11 Jahre (An 11-year spontaneous long-term course of psychogenic impairment in a community population sample). Psychotherapeut 45, 99-107.

22. Häfner, S., Lieberz, K., Wöller, W. (1999): Leitlinien für die Indikation und Differentialindikation in der stationären Psychotherapie - Eine Literaturübersicht (Guidelines for indication and differential indication of inpatient psychotherapy - a literature review). Gruppenpsychotherapie und Gruppendynamik 35, 351-370.

23. Lieberz, K., Häfner, S., Schepank, H. (1999): Intrakonzeptionelle Differentialindikation in der stationären Psychotherapie - Zur Bedeutung des Risiko-Indexes. In: Dührssen, A., Lieberz, K.: Der Risiko-Index. Ein Verfahren zur Einschätzung und Gewichtung von psychosozialen Belastungen in Kindheit und Jugend, S. 118-130. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

24. Ballestrem, C. L. v., Strauß, M., Häfner, S., Kächele, H. (1999): Es besteht doch Bedarf. Leserbrief in den Stuttgarter Nachrichten vom 17.5.1999, S. 18 zu Eichmüller, K.: Psychische Probleme nach der Geburt (Stuttgarter Nachrichten vom 13.3.1999, S. 26).

25. Häfner, S., Lieberz, K., Schepank, H. (1998): Epidemiological findings on the long term course of psychogenic disorders over 15 years. In: Schwarzer, R. (Ed.): Advances in health psychology research [CD-ROM]. Berlin: Freie Universität Berlin. Institut für Arbeits-, Organisations- und Gesundheitspsychologie.

26. Häfner, S., Lieberz, K., Schepank, H. (1998): Epidemiologische Befunde zum Langzeitverlauf psychogener Erkrankungen über 15 Jahre. In: Schwarzer, R. (Ed.): Advances in health psychology research [CD-ROM]. Berlin: Freie Universität Berlin. Institut für Arbeits-, Organisations- und Gesundheitspsychologie.

27. Häfner, S., Riecher-Rössler, A., Lotz, M., Häfner-Ranabauer, W. (1998): Das psychosomatische Konsil in der Psychiatrischen Klinik. Vergleichende Untersuchung zur Indikationsstellung und zum Erfolg verschiedener Behandlungsmaßnahmen (Psychosomatic consultation-liaison service in a psychiatric hospital. Comparative study on indications and on the success of different kinds of treatment). Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychoanalyse 44, 354-369.

28. Häfner, S. (1998): Auf dem Wege zu einer poetischen Medizin. Zum 130. Geburtstag von Georg Groddeck. zi information 21 (2), 25-27.

29. Häfner, S. (1998): Auf dem Wege zu einer poetischen Medizin. Zum 130. Geburtstag von Georg Groddeck [Online]. Available HTTP

30. Häfner, S., Lieberz, K., Schepank, H. (1997): Aspekte der Differentialindikation zur stationären Kurz- und Langzeittherapie. In: Hofmann, P., Lux, M., Probst, Ch., Steinbauer, M., Taucher, J., Zapotoczky, H.-G. (Hrsg.): Klinische Psychotherapie, S. 30-36. Wien, New York: Springer.

31. Häfner, S. (1997): Zwillingsschicksale. zi information 20 (2), 6-7.

32. Häfner, S. (1997): Zum Cartoon "Für unsere Gast-Ärzte ...". Marburger Bund Ärztliche Nachrichten 50, 2.

33. Häfner, S., Lieberz, K., Schepank, H. (1996): Das stationäre Behandlungskonzept der Psychosomatischen Klinik am Zentralinstitut für Seelische Gesundheit. In: Hennig, H., Fikentscher, E., Bahrke, U., Rosendahl, W. (Hrsg.): Kurzzeit-Psychotherapie in Theorie und Praxis, S. 1132-1141. Lengerich, Berlin, Düsseldorf, Leipzig, Riga, Scottsdale AZ (USA), Wien, Zagreb: Pabst Science Publishers.

34. Franz, M., Häfner, S., Ilg, Chr., Schellberg, D., Schepank, H. (1996): Prospektive Verlaufsuntersuchung psychogener Störungen an Risikoprobanden. Abschlußbericht Projekt P1 im SFB 258 "Indikatoren und Risikomodelle für Entstehung und Verlauf psychischer Störungen".

35. Häfner, S., Mäder-Kruse, I., Ferbert, A., Schaaf, H., Färber, A., Stockmann, U., Dunkel, R. M., Eckhardt, A. (1996): Sinnvolle Diagnostik und Therapie des Symptoms Schwindel. Deutsches Ärzteblatt 93, A-2324.

36. Häfner, S. (1995): Unübersehbare "Psychoszene". Der Umgang mit der Angst macht Angst. Leserbrief zu Degen, Rolf: Von Tiefenpsychologie und Hochstapelei, ZEITmagazin Nr. 29. Die Zeit Nr. 32 vom 4.8.1995.

37. Häfner, S. (1994): Georg Groddeck - Vater der Psychosomatik (Georg Groddeck - father of psychosomatic medicine). Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychoanalyse 40, 249-265 (1994).

38. Häfner, S. (1992): Ceftazidim: Passage der Blut-Hirn-Schranke bei neurochirurgischen Patienten mit Liquordrainage. Dissertation. Frankfurt am Main.

39. Fuhr, U., Harder, S., Häfner, S., Rosenthal, D., Lorenz, R., Staib, A. H. (1989): CSF Pharmacokinetics of Ceftazidime in Neurosurgical Patients with an External Ventriculostomy. Infection 17, 15-16.